De creditcard als dikmaker

18 april 2011

Uit het nieuws:

Gerard Borst is onderzoeker Geldcultuur bij het Geldmuseum te Utrecht. Hij schrijft maandelijks een column over hoe we met geld omgaan.

De creditcard als dikmaker
AMSTERDAM - Recent Amerikaans onderzoek legt een verband tussen het toegenomen creditcardgebruik en de groei van het aantal obesitaslijders.

We schuiven op in de richting van een contantenloze maatschappij. Niet iedereen staat daarbij te juichen, ikzelf nog het minst. Van harte sluit ik me aan bij wat Remco Campert zegt in een recente column: "Een van de vreugdes in mijn leven is met contant geld te betalen."

Met afgrijzen zie ik de komst van de cash-loze samenleving tegemoet. Dat gevoel van afkeer uitte ik op deze plaats twee jaar geleden ook al. De desbetreffende column maakte veel reacties los. Dat kwam mede doordat bij het stukje een afbeelding was te zien van munten en bankbiljetten uit het pre-eurotijdperk. "Wat een mooi geld was dat; heb er heimwee naar", aldus een reactie. "Mooi plaatje van nog mooier geld", aldus een andere.


Cash is kunst
Het contante geld in het guldentijdperk, en dan met name het bankpapier, was inderdaad van grote schoonheid. De biljetten van vooral Oxenaar, mijn favoriete ontwerper, gaven mij voortdurend het gevoel met kunst op zak te lopen. "Geld", placht ik te zeggen, "kan wel degelijk gelukkig maken; als het maar cash is, want cash is kunst."

De eurobiljetten zijn in artistiek opzicht een grote stap terug. Wat niet wegneemt dat we hierbij altijd nog meer met kunst te maken hebben dan bij het plastic geld en het geld in de vorm van getallen op het beeldscherm.
Laten we strijden voor het behoud van het contante geld. Het is een uitgelezen gelegenheid om een goede beurt te maken. Met die strijd tekenen we protest aan tegen de 'verlelijking' van de wereld die al vele jaren gaande is. Maar dat is nog niet alles. Onze strijd betekent ook een bijdrage aan de oorlogvoering tegen zoiets vreselijks als obesitas.


Cash houdt je slank
Geloof me, ik maak geen grappen. Serieus Amerikaans onderzoek wijst het volgende uit. Een met contanten betalende consument ondervindt pijn in de portemonnee. Die bevordert zijn zelfbeheersing en tempert zijn neiging tot impulsaankopen. Creditcardgebruikers, die geen financiële pijn ervaren, neigen veel vaker naar impulsiviteit, die in veel gevallen de aanschaf behelst van dikmakend junkvoedsel.

Het aantal vetzuchtigen in Amerika steeg in de afgelopen twintig jaar van 23 naar 34 procent van de totale bevolking. In dezelfde periode verdubbelde het aantal creditcardgebruikers. Volgens het aangehaalde onderzoek kan het een dus niet worden losgezien van het ander.
Zodat wij in een zee van demonstranten uit volle borst mogen scanderen: "Weg met de creditcard! Lang leve het contante geld! Cash is kunst. Cash houdt je slank."

Bron: www.telegraaf.nl

 


< Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte!

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief. Dan blijft u op de hoogte van de nieuwste munten, leuke acties en het laatste nieuws!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief  

Volg ons ook op:

Veilig & vertrouwd

  • Echtheid gegarandeerd door onze experts
  • Unieke producten en exemplaren
  • Beveiligde verbinding bij afrekenen.
  • Volwaardig lid van Thuiswinkel Waarborg
thuiswinkel waarborg

Altijd op de hoogte van de nieuwste uitgiften en acties?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van de Koninklijke Nederlandse Munt! Dan bent u automatisch altijd als eerste op de hoogte van de nieuwste uitgiften en het laatste muntnieuws.

Ja, ik schrijf me gratis in

De nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.

close