De 'eurogeneratie' wordt volwassen

07 maart 2011

Uit het nieuws:

Negen jaar na de introductie van de euromunten en -biljetten, zijn de pubers van tegenwoordig vergeten wat nationale valuta, grenzen en devaluaties zijn. Daarmee laten ze de illusies van de vorige generatie, met zijn heimwee naar lire, mark, franc, enz. achter zich.

In 2002 werd Italië door de lire verlaten. Honderdveertig jaar goede en trouwe dienst uitgewist door een jonge, ambitieuze munt die we met 17 andere landen moesten delen. Tegenwoordig dwepen alleen mensen met heimwee naar het verleden en verzamelaars nog met de munt. De eurogeneratie – de jongeren die met de nieuwe munt zijn opgegroeid – weet soms zelfs niet van het bestaan ervan.

Denkt u dat ik overdrijf? Luister dan maar eens naar de 13-jarige acteur Federico Russo. "Kun je me wat vertellen over de lire, Federico?" "Dat is geld van vroeger". "Maar heb je er dan nooit over horen praten op school, thuis of bij je grootouders?" "Nee, nooit".

"Ze vinden volstrekt gewoon wat in feite een enorme overwinning was"

"Dat wekt geen verbazing", legt Stefano Caselli, leraar aan de Bocconi-universiteit in Milaan, op geruststellende toon uit. "De eurogeneratie kan zich zelfs geen euroloze wereld meer voorstellen en vraagt zich niet af hoe het voor de euro was. De nieuwe generatie versterkt de mondialisering en vormt zelfs een stabiliserende factor: de generatie die is opgegroeid met de lire zorgt voor prijsverstoringen omdat ze twee onvergelijkbare tijdperken met elkaar blijft vergelijken. Daarentegen dringen de jongeren de inflatie terug omdat ze niet aan vergelijking doen."

Overal in Europa gebeurt hetzelfde
Paolo Legrenzi, professor aan de Ca' Foscari-Universiteit van Venetië, onderzocht de psychologische effecten die de invoering van de euro op de Italianen had. "Dit is een zeer uitzonderlijke gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid. En nog uitzonderlijker omdat er overal in Europa hetzelfde gebeurde. Helaas voor ons viel de invoering samen met de grootste economische recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast werd de euro ervan beschuldigd te hebben gezorgd voor prijsverhogingen. De mensen die terugverlangen naar de lire willen zich niet herinneren hoe laag hun koopkracht destijds was, en hoe vaak er wel niet gedevalueerd werd. Jongeren daarentegen, staan positief tegenover de euro. Deze generatie is het gelukkigst en ziet geen problemen".




Bron: presseurop.eu


< Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte!

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief. Dan blijft u op de hoogte van de nieuwste munten, leuke acties en het laatste nieuws!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief  

Volg ons ook op:

Veilig & vertrouwd

  • Echtheid gegarandeerd door onze experts
  • Unieke producten en exemplaren
  • Beveiligde verbinding bij afrekenen.
  • Volwaardig lid van Thuiswinkel Waarborg
thuiswinkel waarborg

Altijd op de hoogte van de nieuwste uitgiften en acties?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van de Koninklijke Nederlandse Munt! Dan bent u automatisch altijd als eerste op de hoogte van de nieuwste uitgiften en het laatste muntnieuws.

Ja, ik schrijf me gratis in

De nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.

close