Olcay Gulsen heeft vandaag, op World Food Day, de eerste Voedselbank Amsterdam-uitgifte ontvangen. Het non-profit product, waarvan de volledige opbrengst naar de Voedselbank Amsterdam gaat, is ontworpen door de Koninklijke Nederlandse Munt in samenwerking met Smiley Movement en de Voedselbank Amsterdam. De overhandiging vond plaats op een van de Voedselbank Amsterdam-locaties. De uitgifte is direct te bestellen op www.knm.nl
Een munt voor een maaltijdDe Voedselbank Amsterdam heeft, in lijn met Voedselbanken Nederland, als belangrijkste doel om mensen van voedsel te voorzien die dat – tijdelijk – niet op eigen kracht kunnen. Wekelijks voorziet zij 1900 gezinnen, bestaande uit 4200 personen, verdeeld over 12 uitgiftepunten in Amsterdam van een voedselpakket. Kernwaarden van de Voedselbank zijn onder andere dat zij uitsluitend werkt met vrijwilligers, neutraal en onafhankelijk is (‘burgers voor burgers’). Bovendien wordt het voedsel verkregen via donaties, veelal voedsel dat anders verspild zou worden. Daarbij verwerft en schenkt de Voedselbank voedsel zonder financiële tegenprestatie. Geld is nodig voor bijvoorbeeld de huur van de loods, logistiek en kantoorkosten. Het voedsel in de kratjes is gedoneerd, maar omgerekend kost het vijf euro om een kratje bij de klant te krijgen. Een deel van deze kosten worden gedekt door giften en fondsen.
Get a smiley, give a smile!
De uitgifte is ontwikkeld in samenwerking met Smiley Movement, naar aanleiding van het 50-jarig jubileum van de Smiley Company. In 2017 zag filantropist en sociaal entrepreneur Nicolas Loufrani (CEO van de Smiley Company) een gat in de markt tussen mensen die graag iets willen teruggeven aan de maatschappij en de miljoenen goede doelen die steun kunnen gebruiken. Dus richtte hij Smiley Movement op. Smiley Movement is een nonprofit bedrijf gesponsord door de originele SmileyⓇ brand. Ze hebben als visie om positieve maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Dit doen ze door een vrolijkere, gelijkwaardigere en duurzamere wereld te creëren, waar iedereen hand in hand samenwerkt om dringende maatschappelijke en milieugerelateerde problemen op te lossen.
Ontwerp en oplage
Op de voorzijde van de penning is het 50-jarige jubileumlogo van The Smiley Company te zien, met daaromheen hun slogan: Take The Time To Smile! Op de keerzijde staat een handje die het logo van de Voedselbank Amsterdam vasthoudt. Het handje reikt naar een ander handje met op de achtergrond smileys. Dit staat symbool voor het voedselpakket dat gedoneerd wordt. De penning is verpakt in een coincard met de originele SmileyⓇ erop. In Amsterdam zijn 4200 mensen afhankelijk van de Voedselbank, met de regio eromheen erbij geteld zijn dit 12.000 mensen. De oplage is dan ook 12.000 coincards, zodat al deze mensen met Kerst van een voedselpakket kunnen worden voorzien.